SEO, czyli pozycjonowanie stron internetowych, to bardzo precyzyjny i pracochłonny proces, który polega na takim dostosowaniu strony internetowej, aby była ona przyjazna użytkownikom oraz odpowiadała na wytyczne wyszukiwarki. Nie sposób dobrze wykonywać działań SEO, bez profesjonalnych narzędzi do SEO. Programy te pozwalają bowiem na analizę wielu danych jednocześnie i stworzenie dzięki nim adekwatnych wytycznych. Są więc podstawą w pracy specjalistów SEO, ponieważ ułatwiają ją i pozwalają na precyzyjność. Z narzędzi SEO korzystają jednak nie tylko specjaliści. Każdy, kto odpowiada za funkcjonowanie strony internetowej, dzięki dobrym narzędziom SEO może bowiem sprawdzić jej kondycję i zweryfikować pracę pozycjonera.
Każdy, kto przystępuje do procesu optymalizacji strony, prędzej czy później będzie musiał skorzystać z dobrych narzędzi do seo. Ich wykorzystanie nie stanowi jednak domeny seowców, czy też pozycjonerów. Każdy, kto obsługuje lub administruje strony internetowe, może je także optymalizować lub może sprawdzać jak strona radzi sobie w wyszukiwarce oraz jak jest odbierana przez użytkowników. SEO narzędzia szczególnie przydatne są w codziennej pracy blogerów, marketerów, osób zarządzających sklepami internetowymi, dziennikarzy, ale także właścicieli biznesów internetowych czy e-commerce managerów.
Wszelkie narzędzia do seo możemy podzielić na dwie kategorie:
Narzędzia jednofunkcyjne, jak sama nazwa wskazuje, pozwalają na sprawdzenie jednego, najczęściej prostego aspektu funkcjonowania strony. Tego typu narzędzie SEO to np.: narzędzie do sprawdzania szybkości ładowania strony, sprawdzania statusu linków czy narzędzie sprawdzające plik robots.txt. Te bardziej skomplikowane narzędzia do pozycjonowania stron, skupiają się na przedstawieniu wielu aspektów, prezentując np.: pełny profil linków prowadzących do strony, wraz z analizą backlinków konkurencji, widoczność strony w wyszukiwarce z możliwością porównania z konkurencją, czy też kompleksową analizę kondycji strony.
Darmowe narzędzie SEO to świetne rozwiązanie dla osób początkujących, nieznających jeszcze specyfiki pracy na tego typu programach. Pozwalają one bowiem na skorzystanie z podstawowych funkcjonalności lub podejrzenie podstawowych danych, bez żadnych opłat. Często darmowe narzędzia SEO wystarczają do codziennej pracy, a ich rozbudowane funkcjonalności przydają się jedynie w bardzo zaawansowanych analizach.
Jednymi z najbardziej popularnych darmowych narzędzi SEO są te, oferowane przez firmę Google. Ich funkcjonalności są niejednokrotnie rozbudowane, a przydatność w procesie optymalizacji, nieoceniona.